Itis katsoo jo pitkälle eteenpäin – “Siellä missä on haasteita, on myös mahdollisuuksia”

Etenevä rokotustilanne ja vähitellen avautuva yhteiskunta näkyvät kauppakeskus Itiksessä lisääntyneinä kävijämäärinä sekä liikevaihtona. Positiivisia signaaleja ovat myös uudet, syksyllä avautuvat ravintolat ja kaupat. Avausten lisäksi Itiksen tuleva massiivinen uudistus muokkaa kauppakeskuksen tiloja, toimintoja ja roolia tulevaisuuden kaupunkikeskukseksi.

Kauppakeskus Itis valmistautuu jo pandemian jälkeiseen aikaan. Rokotusten edistyminen ja maskien käyttö ovat lisänneet ihmisten liikkumista kaupunkikeskuksissa ja kaupoissa.

Ihmiset ovat selvästi sopeutuneet uuteen aikaan, ja varovainen paluu näyttää jo alkaneen. Vielä ei ole syytä löysätä otetta, vaan harkitsevaisuutta tarvitaan edelleen, ettei uusia tartuntapurskahduksia tule. On tärkeää, että kaikki osapuolet, kuten viranomaiset, joukkoliikenne, kauppakeskukset ja kuluttajat, noudattavat yhteisiä pelisääntöjä, kauppakeskuksen johtaja Christoffer Jansén arvioi.

Itiksessä asiakasvirrat ja liikevaihto eivät vielä yllä vuosien 2018 ja 2019 tasolle, mutta kasvu on tuntuvaa verrattuna viime kesään, joka oli selkeä suvantovaihe pandemiassa. Heinäkuun alussa asiakasvirtojen ja liikevaihdon kasvu on noin 25 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Pandemia-aika ja kodin ympärille kutistunut elämänpiiri näkyvät Itiksessä positiivisena kehityksenä rakennus-, kodin sisustus-, urheilu- ja wellness-tuotteiden kaupassa. Jo ennen pandemia-aikaakin haasteita kohdanneet pukeutumisen ja kenkien tuoteryhmät ovat kärsineet tilanteesta enemmän. Itiksessä seurataan tarkalla silmällä myös ravintoloiden tilannetta. Positiivinen signaali on KFC:n, eli Kentucky Fried Chicken -ketjun ravintolan avaaminen juuri Itikseen ainoana lokaationa Helsingissä.

Syksy tuo tullessaan Itiksen tarjontaan ravintoloiden lisäksi muitakin uudistuksia ja uusia avauksia. Tarjolle saadaan uusia brändejä kun Normal, Click Shoes ja House of Acc3ss, jonka brändeihin kuuluu muun muassa Ted Baker -vaatemerkki, avaavat liikkeensä Itikseen. Myös nykyiset toimijat kuten JYSK, Gina Tricot, S-market ja McDonald’s uudistavat tilojaan. Varsinkin Norjasta ja Baltian maista johdetut ketjut seuraavat Suomen markkinaa tiiviisti, ja ovat valmiita ottamaan askelia Suomessa.

Vaikeat ajat tuovat haasteiden lisäksi myös mahdollisuuksia. Uusien brändien avaukset Itikseen ovat meille vahva viesti siitä, että Itiksen vetovoimaan uskotaan näinkin hankalassa tilanteessa. Suomessahan on aika staattinen brändiviuhka, ja uusien brändien tulo on ollut aiemmin hidasta. Hienoa, että ne näkevät nyt itselleen sopivan paikan rantautua Suomeen. Myös nykyisten toimijoidemme satsaukset Itikseen ovat meille todella positiivinen asia, Jansén iloitsee.

 

Kauppakeskukset katsovat tulevaisuuteen

Helsingin keskustan kohtalo kaupallisena keskuksena sekä pandemia-ajan vauhdittaman verkkokaupan vaikutus kauppoihin ovat puhuttaneet laajasti keväällä ja kesällä. Siinä missä kaupat kamppailevat etsiessään ratkaisuja digitaalisuuden ja fyysisten liiketilojen yhtälössä, kauppakeskukset miettivät miten tukea toimijoitaan ja samalla helpottaa ihmisten asiointia, liikkumista, kokoontumista ja viihtymistä kauppakeskusten kattojen alla. Vaikka tällä hetkellä kauppakeskukset imevät kävijöitä, nekin joutuvat pohtimaan miten palvella ja houkutella kävijöitä tulevaisuudessa.

Myös kauppakeskukset pohtivat miten digitalisoituminen voisi parantaa asiakkaiden ostokokemusta ja miten se täydentäisi kauppakeskusten fyysistä ympäristöä. Uskon kuitenkin, ettei ihmisten tarve viettää aikaa ja kohdata toisiaan katoa mihinkään, ja kauppakeskusten on löydettävä oma tapansa tarjota se mahdollisuus. Tärkeintä on, että se mitä kävijöille tarjoamme on aidosti sitä mitä he tarvitsevat ja haluavat. Digitaalisuuden tarjoamat ratkaisut ovat yksi osa relevanttina pysymistä. Ehkä tulevaisuudessa Itiksessä voisi asioida ilman kauppakasseja, ja ostokset voisi noutaa keskitetysti pois lähtiessään, Jansén visioi.

Muuttuvassa markkinassa Itis luottaa tulevaisuudessakin kaupunkikeskuksen vetovoimaan ja omiin vahvuuksiinsa – selkeä ja suuri fyysinen koko, joka mahdollistaa uudistukset ja muutokset, helppo saavutettavuus, tunnettuus sekä sijainti monikulttuurisessa ja kehittyvässä Itä-Helsingissä ovat ehdottomia etuja. Helsingin kaupungin suunnitelmat Itä-Helsingissä kehittävät Itiksen ympäristöä voimakkaasti lähitulevaisuudessa. Ympäröivän kaupungin muutokset vaikuttavat myös kauppakeskuksen suunnitelmiin.

Itis on jo nyt Itä-Helsingin solmukohta, ja meillä on suuri rooli kehityshankkeiden keskiössä. Haluamme osaltamme tukea Itä-Helsingin omaa henkeä ja aitoa monikulttuurisuutta kehityksen keskellä. Itiksen tehtävä on tuoda ihmiset yhteen ja tarjota avoin ja kutsuva kaupunkikeskus, joka pitää sisällään muutakin kaupunkitilaa kuin kaupallisia palveluita, Jansén sanoo.

 

Itis aloittaa uudistumisen

Uusien brändien tulevat avaukset ja nykyisten toimijoiden tekemät uudistukset ovat alkusoittoa Itiksen jo pidempään suunnittelemalle kauppakeskuksen uudistukselle. Vuonna 1984 avattu, neljään osaan rakennettu Itis remontoidaan kokonaan. Myös tuoteryhmien ja kohderyhmien rooleja sekä kaupallisten ja muiden tilojen tasapainoa mietitään uudestaan osana uudistusta.

Tavoitteena on luoda Itikselle toimintaympäristö, joka on lähempänä katettua kaupunkikeskusta kuin kauppakeskusta.

 – Itiksen uudistus on meille konkreettinen askel uuteen aikaan. Haluamme olla kävijöillemme relevantti ja osa heidän arkeaan ja yhteisöään. Se tarkoittaa, että tarjoamme muutakin kuin kaupallisuutta. Itis on fyysisesti suuri, mikä on haastavaa mutta myös täynnä mahdollisuuksia. Uskomme, että sopivalla sekoituksella globaaleja ja paikallisia, isoja ja pieniä toimijoita sekä arjen palveluita ja kaikille avoimia viihtymisen paikkoja voimme olla keskeinen osa meitä ympäröivää yhteisöä, Jansén päättää.

Uudistus alkaa näkymään kävijöille remontin alkaessa vuonna 2022.

 

Lisätietoja:

Christoffer Jansén,

Head of Center Management, CC Real GmbH

+358406475617, c.jansen@cc-real.com

 

Kauppakeskus Itiksessä asioi vuosittain yli 17 miljoonaa asiakasta, joita palvelee yli 120 myymälää, 40 kahvilaa ja ravintolaa sekä kymmeniä kaupallisia ja julkisia palveluita. Itiksessä sijaitsee myös Suomen ainoa IMAX®-elokuvateatteri Finnkino Itis. Kauppakeskus Itiksen omistavat ja sitä operoivat NHP Investments ja CC Real. www.itis.fi